Téli kalap - vastag fonalból

Ismét a meglátni és megszeretni esete forog fenn. :-)

Kalap Superlana Maxi multicolor fonalból

Megláttam ezt a kalapot a Facebookon, aztán kiderült, lesz róla videó. Kivártam. Sőt, nem is vártam ki, mert kiderült, hogy a tévé Youtube csatornáján előbb mutatták meg, mint az Alize saját csatornáján.
Igen, ez is egy Alize modell. Nem tudom, máshol van-e ilyen mintájú kalap, én itt láttam meg először.
Az Alize fonalakat a gyártó videókkal is népszerűsíti, ha még nem láttál ilyet, akkor nézd meg, mi mindent készíthetsz. Ez a sapkás blog, itt csak a sapkákról van szó, de abból is sokfélét mutatnak. A  saját fonalaikból, érdekes megoldásokkal, sokszor olyan mintával, vagy olyan ötletekkel, amit legalábbis én máshol még nem láttam. (Ez nem jelenti azt, hogy nincs is.)

Télen téli fonalakat népszerűsítenek. Ez a kalap Alize Superlana Maxi fonalból készült. Nem lennék én, ha azonnal nem próbáltam volna ki háromféle verzióban is.

Az egyik az egyszínű, "sima" Superlana Maxi, a másik a hosszan színátmenetes Alize Superlana Maxi long batik, a harmadik pedig az Alize Superlana Maxi multicolor. (Az utóbbi két fonal már megszűnt)

Az első a multicolor volt, annak sikerén felbuzdulva készült a másik kettő.

Kalap Superlana Maxi long batik fonalból

A long batiknál inkább a színekre voltam kíváncsi, egész érdekes mintázata lett.
Az egyszínűnél azt akartam kipróbálni, milyen lesz a karima, ha nem akarom olyan szélesre horgolni, mint az eredeti, és másképp szaporítom.

Egyszínű Superlana Maxi fonalból horgolt kalap

A kalapok karimájával állandó gondom van. Nekem eddig minden kalap karimája előbb-utóbb felkunkorodott. Amikor készen volt, szépen állt, majd eltelt pár óra, és cuki kunkor lett.
Persze, a másik véglet is előfordult, vékonyabb fonalakkal, amikor úgy tűnt pont sima a karima, majd a végére pirinyó hullámot kapott.
Igen, tudom, ez szaporítási kérdés. Remélem, egyszer meglelem a tökéletes karimához vezető utat.

A kalapban ugyanis a karimája volt az, ami a legjobban tetszett. A karima, ami tökéletesen egyenesen áll ki. A széles karima is. Meg sem rezdül. Ezzel kapcsolatban konzultáltam olyan valakivel, akinek szakmája a varrás. Szerinte vasalták, vagy gőzölték a kalapot, mert a pöndörödés természetes a karimáknál. Ugye itt nem szövetről van szó.

Az egyszínű kalap horgolása

Kezdésnél magic ring, amibe 10 rövidpálcát horgolunk. Nem zárjuk a kört, 1 láncszem, és máris a második körrel folytatjuk. Minden szembe 2 pálcát horgolunk.
A harmadik körben minden másodikba szaporítunk,
a negyedik körben minden harmadik szembe.
Az ötödik körben nem szaporítunk,
a hatodikban minden harmadikra szaporítunk
A hetedik körben nem szaporítunk,
a nyolcadik körben minden harmadik szemre szaporítunk.
Ekkor 16 cm az átmérő. Szerintük ennyi kell, hogy 57 cm-es fejre jó  legyen a kalap.

Maradjunk annyiban, matematikailag sem elég,  ha pedig szorosan horgolsz egészen biztos, hogy vagy kicsi lesz, vagy erősen cuppanós.

13 cm-t mond a kalap oldalának, és 6 cm a karima szélessége.
A karimára a videóban azt mondja, 4-5 sor.
A karima szaporításakor egy sorban minden második szemre szaporítunk. Utána nem szaporítunk.
Szerintem az a gond, hogy mint általában, a mondott centiméterek és sorok nekem nem jönnek össze.
Az én karimám nincs 6 cm, csak 5, és így 5 sor. Lehet, a négy soros karima még nem pöndörödne, de az túl keskenynek tűnik.
Érdekes minta alakult ki

Az utolsó sor ráköltés. Nekem nem sikerült úgy horgolnom, hogy minden szemre készítve jól nézzen ki, a lila kalapnál minden második szemre öltöttem egyet. (Ígérem, még egyszer megnézem, hogy fogja a munkadarabot és a tűt, hogy neki ilyen szoros pálcái lesznek. Én máshogy horgolok.)

Beszéljünk az öltésről. Heringbone-nak mondják.

Hogyan készül a kalapnál használt öltés?

Ez egy olyan rövidpálca, aminél a már elkészült pálca szárába szúrunk, majd az előző sor pálcájának tetejébe, áthúzzuk a fonalat, így 3 hurok van a tűn, amit egy ráhajtással lehorgolunk.
Ez az öltés nekem legalábbis nagyon szoros akar lenni. Nem tudom, mekkora erő van a videón látható kézben, számomra kifejezetten megterhelő volt minden öltésnél arra törekedni, hogy a 3 hurkon való áthúzás után elég nagy legyen a hurok a tűn. Ha hagyod kicsinek maradni, sajnos bébiméretű lesz a kalapod. Egyszer fejtettem emiatt.

Horgolótű méret

Ja igen, a lényeget még nem is említettem.
Akkor lesz kalapod, ha elég kemény a horgolásod. Ezért ezt a fonalat, amit amúgy 10 mm-es tűvel is horgolhatsz, de 8 mm-nél vékonyabbal nem szoktam, ennél a modellnél 4 mm-es tűvel horgoljuk. Ha bírjuk...

Igen, szorosan kell dolgozni, 4, maximum 5 mm-es tűvel. A hosszan színátmenetest 5 mm-es tűvel horgoltam, az kicsit komfortosabb volt, de ott is igyekeztem a hurkot nagyobbra húzni.
Ez a nagyobbra húzás lehet, hogy nálad fel sem merül, mert eleve úgy horgolsz, hogy tudod tartani a méretet. Mindenki másképp horgol, nekem erre külön oda kellett figyelnem.

Ha van több 4 mm-e tűd, készítsd elő mindet, mert lesz olyan, amivel kínszenvedés, és lesz, amivel menni fog.
Mi a probléma? A Superlana Maxi fonal laza sodrású, sok apró szálból áll. A kicsi horog beleakad a szálacskákba.  Ha eddig nem is foglalkoztál a kérdéssel, most fel fog tűnni, hogy nem egyformák a horgolótűk. Az egyiknek kisebb, a másiknak nagyobb a horga. Az egyik folyton beleakad a fonalba, a másik csak ritkán vagy soha.

Remélem, még van kedved kipróbálni, mert ha elkészül, egy nagyon vagány, különleges mintájú kalapod lesz!


Megjegyzések

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sapkahorgolás - gyorsan

Milyen sapkát horgolj, ha kezdő horgoló vagy